لیکوئیدیتی در فارکس چیست؟ – تاثیر نقدینگی در بازار فارکس [مفهوم+کاربرد]

06 جولای 2024 -

لیکوئیدیتی در فارکس چیست؟

 

یکی از علت های پر طرفدار شدن بازار های مالی بین افراد، میزان «لیکوییدیتی» (نقدینگی) این بازار ها است؛ مردم علاقه مند هستند در فضایی مشغول به داد و ستد شوند که دریافت پول نقد در سریع ترین زمان امکان پذیر باشد.

لیکوییدیتی در فارکس چیست (Forex liquidity) در واقع به حجم پولی که برای تامین نقدینگی[تبدیل جفت ارز یا کالای اساسی به پول نقد] در بازار فارکس است گفته می شود.

تامین میزان نقدینگی فارکس در نمادها و جفت ارزها، توسط نهاد های مالی و شرکت های فعال (بروکر ها) و معامله گران خرد در بازار فارکس صورت می پذیرد و باعث نوسان قیمت ها می شود.

به طور مثال، شما برای تبدیل 10,000$ به پوند [واحد ارز انگلستان] نیاز دارید خریدار یا خریدارانی برای این مقدار دلار وجود داشته باشند، که در ازای دلار های شما به «همان اندازه» واحد پولی پوند پرداخت کنند.

در این مواقع اگر به صورت آنی برای ارز شما خریدار پیدا شود و معامله سریع انجام شود؛ قدرت نقد شوندگی (لیکوئیدیتی) این بازار، بالا به حساب می آید؛ زیرا با کم ترین «تغییرات نرخ ارز» معامله صورت گرفته است.

حتی میزان لیکوییدیتی در ساعات مختلف می تواند در انتخاب بهترین ساعت فارکس برای معامله نیز تاثیر گذار باشد؛ بنابراین آگاهی از مبحث لیکوییدینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این پست از آموزش فارکس بیشتر به مبحث لیکوئیدیتی در فارکس خواهیم پرداخت و به برخی از نقد ترین جفت ارز های در جدول نگاهی می اندازیم.

لیکوییدیتی فارکس

لیکوئیدیتی فارکس مشخصات بازار
جفت ارزهای با نقدینگی بالا EUR/USD, GBP/USD, USD/JPY
حجم نقدینگی فارکس بیش از 7.5 تریلیون دلار
ساعت نقدینگی بالا همپوشانی سشن لندن و نیویورک
نقدینگی پایین اواخر شب (بعد از سشن نیویورک)

 

نقدینگی در بازار فارکس

علت نوسانات نماد ها در بازار مالی، میزان نقدینگی (لیکوئیدیتی) بازار آن است؛ تغییر قیمت با «تعیین نرخ فروش» توسط دارندگان یک دارایی [برای مثال طلا] و میزان «تقاضای خریداران» اتفاق می افتد.

برای مثال سرمایه گذاران نماد “طلا” در قیمت 2,200$ مقدار 1 میلیون دلار خریده اند و به همین مقدار یا بیشتر خریدار طلا وجود دارد؛ اما دارندگان این کالای اساسی حاضر به فروش نمی شوند.

در این مواقع خریداران حاضر می شوند در قیمت های بالاتر [مثلا 2,260$] طلای سرمایه گذاران را به پول نقد تبدیل کنند و سفارش های فروش در قیمت های بالاتر را پر می کنند.

این امر باعث افزایش قیمت یک کالا مانند “طلا” یا جفت ارز می شود. ریزش قیمت نیز به صورت معکوس بر همین اساس اتفاق می افتد.

البته تنها تاثیر لیکوئیدیتی در فارکس نوسان قیمت نیست؛ میزان نقد شوندگی در یک نماد می تواند باعث «کاهش اسپرد» [اختلاف قیمت خرید و فروش] در آن شود.

نقاط لیکوئیدیتی در فارکس در قوانین بسیاری از سبک های معاملاتی تاثیر مستقیم دارد؛ استراتژی هایی مانند اسمارت مانی و rtm به دنبال نقاط ورود بعد از تامین نقدینگی دست های بزرگ [لیکویید کردن معامله گران خرد] هستند.

در معاملات باینری آپشن نیز، سبک معاملاتی با عنوان استراتژی لیکوییدیتی وجود دارد، که ساخته شده بر اساس نقاط لیکوییدیتی بازار است.

 

لیکوییدیتی فارکس کجاست؟

تشخیص نقاط لیکوئیدیتی یا تجمع نقدینگی بر روی نمودار قیمت، مهارت مهمی است که به دست آوردن آن تاثیر مثبت چشم گیری روی معاملات می گذارد.

اغلب تریدر های خرد در این نقاط به دام «تله نهنگ ها» کی افتند؛ به دلیل حجم سرمایه زیاد، دست های بزرگ به عنوان گردانندگان یک سهم تصمیم به خرید و فروش در نقاط خاصی می کنند؛ همین امر باعث به وجود آمدن حرکات قیمت می شود.

اما نکته قابل توجه در این مورد، محدوده های لیکوییدیتی «ساختگی» است، که بزرگان بازار برای تامین حجم دارایی ها و رساندن قیمت به هدف مورد نظرشان انجام می دهند.

برای مثال در نقاطی که لیکوئیدیتی بازار زیاد می شود، نهنگ ها برای به دست گرفتن مقدار بیشتر حجم سرمایه، حرکت ساختگی در قیمت ایجاد می کنند تا تریدر های خرد وارد معاملات شوند.

پس از وارد شدن تریدر های خرد نهنگ ها با یک حرکت سریع نقاطی که بیشترین نقدینگی در آن وجود دارد [استاپ لاس تریدر های خرد] را مورد هدف قرار می دهند و حجم سرمایه خود را افزایش می دهند.

لیکوئیدیتی در فارکس

نشانه های نقاط لیکوئیدیتی در فارکس از گذشته بازار و بر اساس ابزار های تحلیل و اخبار اقتصادی قابل مشاهد است؛ برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • منشا موج های بزرگ حرکتی در گذشته نمودار معمولا نقاط لیکوییدیتی محسوب می شوند.
  • در روند رنج [با اسپرد معمولی یا کم] بالا و پایین محدوده رنج نقاط لیکوئیدیتی هستند.
  • حرکات رنج آخر روند نزولی (Accumulation) و انتشار اخبار منفی برای ریزش بیشتر قیمت، می تواند تله های ساخت لیکوئیدیتی باشد.
  • حرکات رنج آخر روند صعودی (Distribution) و انتشار اخبار مثبت برای افزایش قیمت، می تواند تله های ساخت لیکوئیدیتی باشد.
  • در زمان انتشار اخبار اقتصادی مهم، زیاد شدن اسپرد نماد و حرکات هیجانی قیمت به دلیل کم شدن لیکوئیدیتی در بازار است.

 

دلیل افزایش نقدینگی در فارکس

در بازار فارکس عوامل مهمی بر میزان لیکوئیدیتی (نقدینگی) بازار تاثیر گذار هستند؛ از جمله این عوامل عبارتند از:

  • جفت ارز های مهم فارکس
  • اسپرد نماد های فارکس
  • اخبار اقتصادی مهم
  • ساعت باز و بسته شدن بازار های جهانی

جفت ارز های مهم: در بازار فارکس جفت ارز های مهم و بزرگ مانند “XAUUSD” یا “EURUSD” بر میزان لیکوئیدیتی در فارکس تاثیر مستقیم دارند.

اسپرد نماد های فارکس: اختلاف نظر خریدار و فروشنده بر سر قیمت یا همان اسپرد بر لیکوییدتی فارکس تاثیر گذار هستند.

اخبار اقتصادی مهم: انتشار اخبار شاخص های مهم اقتصادی در بازار باعث بالا رفتن اسپرد و  کاهش لیکوئیدیتی در فارکس می شود.

ساعت باز و بسته شدن بازار های جهانی: باز شدن بازار های جهانی مانند لندن و نیویورک می تواند باعث افزایش لیکوئیدیتی بازار فارکس شود.

بازار اسپات در فارکس چیست، معاملات اسپات فارکس

بررسی مارکت اسپات در فارکس

معامله گرانی که علاقه مند به کسب اطلاعات در مورد بازار اسپات فارکس هستند، می توانند از آموزش تصویری زیر استفاده کنند:

بازار اسپات در فارکس

 

💡نظر کارشناس درباره نقدینگی فارکس

 

لیکوییدیتی در فارکس یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در معاملات است. بسیاری از تریدر های خرد خوراک نهنگ های بازار برای جارو کردن لیکوئیدیتی می شوند.

فارکس بازاری پر جمعیت است که میزان نقد شوندگی دارایی در این بازار بسیار بالا است و یکی از دلایل محبوبیت این بازار همین امر است.

با یادگیری نقاط درست لیکوییدیتی در بازار می توانید در روند معاملات خود بهبود ایجاد کنید که البته در شخصیت معامله گر شما نیز تاثیر بسیار خوبی دارد.

سوالات متداول

تاثیر لیکوییدیتی بر اسپرد در فارکس چگونه است؟

لیکوییدیتی بالا در بازار فارکس، به کم شدن اسپرد ها کمک می کند؛ زیرا تعداد بیشتری خریدار و فروشنده وجود دارد که قیمت ها را پایدار نگه می دارند.

چگونه سطوح لیکوییدیتی در فارکس را تشخیص دهیم؟

از کم شدن اسپرد و میزان پذیرش سفارشات خرید و فروش تشخیص داد.

درج نظر