فرق بلاکچین و ارز دیجیتال ✅تفاوت بلاکچین و رمز ارزها (بیت کوین، سولانا و…)

05 جولای 2024 -

فرق بلاکچین و ارز دیجیتال چیست؟

 

دنیای ارز های دیجیتال پر از اصطلاحات تخصصی است، که به نوعی در هم تنیده هستند وبا یکدیگر ارتباط دارند. با این حال دو اصطلاح مهم «ارز دیجیتال و بلاکچین» در این فضا از معروفیت بیشتری برخوردارند؛ حتی ممکن است به اشتباه یک مفهوم یکسان قلمداد شوند.

بلاکچین (Blockchain) یا همان «بلوک های زنجیره ای» یک تکنولوژی توزیع شده (همگانی) بدون داشتن مرکز خاص است، که برای ثبت و تایید تراکنش ها و اطلاعات دیجیتال به کار می رود؛ در این فناوری تمام بلوک های حاوی اطلاعات، به هم متصل هستند.

به دلیل متصل بودن بلوک های دارای اطلاعات، تغییر داده های جدید یا حذف آنها در بلاکچین، بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود؛ به همین دلیل حذف اطلاعات ثبت شده در یک بلاکچین تقریبا ناممکن است و این موضوع فضای امنی برای ارزهای دیجیتال فراهم کرده است.

ارز دیجیتال (Crypto Currency) مانند توکن “بیت کوین” نوعی دارایی دیجیتالی (الکترونیک) است؛ که از فناوری بلاکچین برای تایید تراکنش ها و اثبات مالکیت در فضای کاملا عمومی و بدون واسطه استفاده می کند.

قبل از خواندن ادامه مطلب برای آگاهی از بهترین ساعت ترید ارز دیجیتال صفحه مربوطه را مطالعه نمایید.

فرق بلاکچین و ارز دیجیتال، تفاوت بلاکچین و بیت کوین

بیت کوین به عنوان مهم ترین توکن بلاکچین ها در صرافی ارز دیجیتال معامله می شود. در جدول زیر برخی تفاوت بلاک چین و ارز دیجیتال را در یک نگاه بررسی می کنیم:

بلاکچین ارز دیجیتال
دفتر توزیع غیر متمرکز نوعی دارایی دیجیتال
یک فناوری جدید وسیله انتقال دارایی
تامین امنیت کاهش هزینه تبادل

 

تفاوت بلاکچین و بیت کوین

 

بیتکوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که بر روی «بلاکچین بیتکوین» فعالیت می‌ کند. این رمز ارز برای تراکنش‌ های مالی به کار می‌رود و بلاکچین بیت کوین (Bitcoin Blockchain) برای ثبت و تایید تراکنش ها از پروتکل Proof of Work (اثبات کار) استفاده می کند.

هر بلاکچین برای ثبت داده (اطلاعات) از پروتکل های متفاوت استفاده می کند؛ در واقع بلاکچین مشابه سیستم عامل برای اجرای برنامه های آن در کامیپوتر است. ارز بیت کوین برنامه اختصاصی برای شبکه بلاکچین آن است.

به صورت کلی می توان گفت ارز دیجیتال نوعی ارز مجازی است و بلاک چین تکنولوژی زیر بنای آن است. ارز های دیجیتال به عنوان وسیله ای برای انتقال ایمن پول استفاده می شوند و بلاک چین این امنیت را تامین می کند.

 

چرا یک ارز دیجیتال در بلاکچین های مختلف قرار دارد؟

یک ارز دیجیتال می‌ تواند به دلایل متعددی از جمله افزایش قابلیت دسترسی، بهبود مقیاس‌پذیری، و کاهش کارمزدهای تراکنش در بلاکچین های مختلفی قرار داشته باشد.

این کار به کاربران اجازه می‌ دهد تا از ویژگی‌ ها و مزایای هر بلاکچین [از جمله سرعت بیشتر تراکنش‌ ها، هزینه‌ های کمتر، و امنیت بالاتر] بهره‌ مند شوند.

تتر یک استیبل‌ کوین است که به دلار آمریکا متصل است و در بلاکچین‌ های متعددی از جمله اتریوم (ERC-20)، ترون (TRC-20)، بایننس اسمارت چین (BEP-20)، و سولانا موجود است.

به عنوان مثال، تتر بر روی بلاکچین اتریوم به صورت توکن ERC-20 اجرا می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که کاربران از قابلیت‌های قراردادهای هوشمند و اکوسیستم گسترده اتریوم بهره‌مند شوند.

در همین حال، تتر بر روی بلاکچین ترون به صورت توکن TRC-20 اجرا می‌شود که انتقالات سریع‌تر و با کارمزدهای کمتری را ارائه می‌دهد.

 

کاربرد بلاک چین و ارز های دیجیتال

ارز های دیجیتال راهی برای سریع تر کردن تراکنش های بین بانکی یا آنلاین هستند، در حالی که بلاک چین «امنیت و شفافیت» تراکنش های انجام شده را ارائه می کند.

فناوری بلاکچین می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت زنجیره تأمین، بهداشت و درمان، انتخابات و قراردادهای هوشمند به کار رود. به عنوان مثال، در زنجیره تأمین، بلاکچین می‌تواند شفافیت و ردیابی دقیق محصولات را از مبدأ تا مقصد فراهم کند.

ارزهای دیجیتال (مانند بیت‌کوین و اتریوم) به عنوان یکی از کاربردهای خاص فناوری بلاکچین عمل می‌کنند، که برای انجام تراکنش‌های مالی و انتقال ارزش بین کاربران به‌کار می‌روند.

به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند از بیت‌کوین برای خرید کالاها و خدمات آنلاین استفاده کند، بدون اینکه نیاز به پردازش تراکنش از طریق بانک باشد.

تفاوت صرافی و کیف پول

تفاوت های کیف پول ارز دیجیتال و صرافی

افرادی که علاقه مند به مطالعه فرق کیف پول ارز دیجیتال و صرافی هستند، می توانند از آموزش تصویری زیر استفاده کنند:

تفاوت کیف پول و صرافی

 

 

💡نظر کارشناس درباره فرق بلاکچین و ارز دیجیتال

 

دنیای پیچیده و تازه کشف شده رمز ارز ها با سرعت بالایی در حال گسترش است، مفاهیم پایه‌ای در مورد این فضا می تواند عامل مهمی برای فعالیت آگاهانه تر در این فضا باشد.

با پیدایش بلاکچین ها تغییر و تحول منحصر به فردی به دنیای تبادلات راه پیدا کرد، ارز های دیجیتال اولین مواردی هستند که از این فناوری برای تبادلات استفاده کردند و در آینده ای نه چندان دور ایت فناوری به صنعت های دیگر هم راه پیدا خواهد کرد.

سوالات متداول

آیا اطلاعات در بلاک چین قابل تغییر است؟

خیر یکی از بزرگ ترین مزیت های تکنولوژی بلاک چین این است که می توان اطلاعات داده ها را مشاهده کرد ولی نمی توان آن ها را تغییر داد.

آیا استفاده از بلاک چین تنها به ارز های دیجیتال محدود می شود؟

خیر از این تکنولوژی می توان در حوزه های دیگر نیز استفاده کرد و ارز های دیجیتال تنها یکی از کاربرد های آن است.

درج نظر