هاوینگ بیت کوین چیست 🪙مفهوم هاوینگ (Halving) در ارزهای دیجیتال

25 ژوئن 2024 -

هاوینگ بیت کوین چیست؟

 

در پاسخ به سوال «هاوینگ یعنی چه؟» باید گفت در رویداد هاوینگ بیت کوین (Halving)، پاداش استخراج ماینر ها نصف می شود و فرآیند استخراج سخت تر می شود.

هاوینگ بیت کوین هر 4 سال یک بار اتفاق می افتد و با توجه به کاهش پاداش استخراج، ارزش بیت کوین های موجود افزایش پیدا می کند و در بلند مدت «تاثیر مثبت» بر روند قیمت آن دارد.

از آن جایی که تعداد بیت کوین های موجود در بازار سقف محدودی دارد، فرآیند استخراج در هر دوره زمانی (4 ساله) سخت تر می شود تا کاربران دیرتر به این سقف (21 میلیون بیت کوین) برسند!

این موضوع باعث می شود تا تلاش برای به دست آوردن تمامی بیت کوین ها بیشتر و بیشتر شود و از سوی دیگر قیمت بیت کوین نیز بالاتر رود و می تواند بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری باشد.

حال که متوجه شدید «رویداد هاوینگ بیت کوین چیست» در ادامه به بررسی این رویداد مهم در بازار ارز های دیجیتال می پردازیم.

تاریخ هاوینگ بیت کوین ATH ثبت شده
28/11/2012 اولین هاوینگ حدود 1,100$  در تاریخ 29/11/2013
09/07/2016 دومین هاوینگ حدود 20,000$  در تاریخ 18/12/2017
11/05/2020 سومین هاوینگ حدود 68,000$ در تاریخ 10/11/2021
20/04/2024 چهارمین هاوینگ هنوز ATH جدید ثبت نشده است

 

هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟!

 

هاوینگ بیت کوین فرآیندی است که هر 4 سال یک بار به شکل خودکار اتفاق می افتد. این رویداد در کد نویسی بلاکچین (شبکه های زنجیره ای) بیت کوین توسط “ساتوشی ناکاموتو” نوشته شده است تا در هر دوره زمانی این اتفاق بیافتد.

اولین هاوینگ بیت کوین در «سال 2012» اتفاق افتاد و این اتفاق با انفجار ناگهانی قیمت آن همراه بود. این موضوع باعث شد تا چشمان افراد زیادی به این ارز دیجیتال خیره شود و تعداد زیادی از سرمایه گذاران موجودی های خود را در این بازار جدید سرمایه گذاری کنند.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

 

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال

«هاوینگ بیت کوین» نشان داده است که این فرآیند تأثیر بسیار مثبتی بر بازار ارز دیجیتال دارد اما این تاثیر به صورت آنی نیست و در اغلب مواقع قبل از هاوینگ پیش خور می شود!

بازار ارز دیجیتال همگام با پادشاه ارز دیجیتال پیش می رود؛ بنابراین روند صعودی ناشی از هاوینگ بیت کوین، در بلند مدت بر کل بازار حاکم خواهد شد.

در سال های اخیر مشاهده کردیم که سقف قبلی بیت کوین 69 هزار دلار بود، اما در بازه 4 ساله از هاوینگ قبلی قیمت این ارز دیجیتال تا 18 هزار دلار کاهش یافت؛ اما در فاصله دو سال مانده به هاوینگ بیت کوین روند صعودی آغاز شد و کل بازار ارز دیجیتال شروع به حرکت کردند.

 

بهترین ساعت معامله بیت کوین

چه ساعتی بیت کوین ترید کنیم؟

معامله گرانی که علاقه مند به ترید بیت کوین هستند؛ برای آگاهی از بهترین ساعت های معامله بیت کوین می توانند از آموزش زیر استفاده نمایند:

بهترین ساعت معامله بیت کوین

 

ارز هایی که هاوینگ دارند

ارز های دیجیتال بسیار زیادی در بازار وجود دارند که سیستم هاوینگ بیت کوین را پیش می برند. این سیستم به منظور کنترل کردن عرضه توکن ها بهترین راه حلی بوده است که تا به حال به ذهن افراد رسیده است.

  • بیت کوین کش (BCH): در ابتدای امر پاداش استخراج این ارز دیجیتال «12.5 بیت کوین کش» بود که پس از اولین هاوینگ به نصف کاهش پیدا کرد. در هاوینگ امسال که سومین هاوینگ بیت کوین کش بود، پاداش استخراج بیت کش به 3.125 رسید.
  • اتریوم کلاسیک:  هاوینگ اتریوم کلاسیک به این صورت است که بعد از هر استخراج هر «5 میلیون بلاک» رخ می دهد. این اتفاق به صورت میانگین هر دو سال یک بار رخ می دهد و عرضه کوین های etc را 20 درصد کاهش می دهد.

 

💡نظر کارشناس درباره هاوینگ

 

هاوینگ به عنوان یک مکانیزم کاهش تورم در پروتکل بیت‌کوین طراحی شده است و هدف آن کنترل عرضه بیت‌کوین و افزایش کمیاب بودن آن است.

این رویداد معمولاً تأثیر قابل توجهی بر قیمت بیت‌کوین دارد، زیرا کاهش عرضه جدید بیت‌کوین ممکن است منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت شود.

با توجه به اینکه بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2024، قیمت آن کاهش پیدا کرده است، پیش بینی می شود که فرصت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری مطمئن در این ارز فراهم خواهد شد!

سوالات متداول

مفهوم هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ به معنای نصف شدن میزان پاداش استخراج ماینر ها است که موجب افزایش سختی استخراج می شود.

مزایا و معایب هاوینگ برای بازار ارز دیجیتال چیست؟

کنترل عرضه بیت کوین در بازار می تواند قیمت این ارز دیجیتال را رشد دهد که خبر خوبی برای دیگر ارز های دیجیتال است؛ اما از سوی دیگر سخت شدن استخراج و کاهش پاداش ها تعداد ماینر ها را کاهش می دهد که امنیت بیت کوین را دچار چالش می کند.

درج نظر