واگرایی مکدی چیست 📉انواع واگرایی مکدی [معمولی + مخفی]

21 سپتامبر 2024 -

واگرایی مکدی چیست؟

 

«شدت حرکت روند» در نمودار بازار های مالی، بلاخره در یک ناحیه کاهش می یابد؛ یکی از علائم ضعف روند و کاهش شتاب حرکت (مومنتوم)، سیگنال «واگرایی اندیکاتور مکدی» است.

واگرایی مکدی” زمانی اتفاق می افتد، که زوایه کف و سقف های قیمت [صعودی و نزولی] در نمودار، با زاویه کف و سقف های اسیلاتور مکدی [هیستوگرام یا خطوط] در تضاد حرکتی باشند.

این سیگنال یکی از قوی ترین نشانه های «نقاط بازگشتی» و «تغییر روند» با اندیکاتور مکدی است؛ علاوه بر آن اگر از بهترین تنظیمات اندیکاتور مکدی نیز استفاده کرده باشید، نسبت به شرایط بازار سیگنال های شفاف تری دریافت خواهید کرد.

واگرایی مکدی

نام اندیکاتور مکدی (MACD)
واگرایی مکدی عدم هماهنگی در حرکات قیمت و مکدی
انواع واگرایی مکدی معمولی و مخفی در جهت صعود و نزول
نتیجه واگرایی با مکدی ضعف روند، ادامه روند، تغییر روند

 

اموزش واگرایی مکدی

 

پس از تعریف «واگرایی با مکدی»، باید انواع این سیگنال را بشناسیم، تا در تحلیل تکنیکال از آن استفاده کنیم؛ به طور کلی انواع واگرایی مکدی به 2 دسته «معمولی و مخفی» تقسیم می گردد.

هر دو نوع «واگرایی با مکدی» می توانند از دیدگاه «صعودی و نزولی» بررسی شوند؛ واگرایی معمولی می تواند نشانه ضعف روند باشد و واگرایی مخفی مکدی سیگنال تایید ادامه روند است.

همچنین معامله گران می توانند از «واگرایی هیستوگرام مکدی» و «خطوط مکدی» به صورت جداگانه استفاده کنند؛ در واقع سیگنال واگرایی مکدی می تواند در خطوط و نمودار هیستوگرام این ابزار اتفاق بیافتد.

در ادامه به آموزش واگرایی «مثبت و منفی» در اندیکاتور مکدی از نوع «معمولی و مخفی» می پردازیم.

 

واگرایی در مکدی؛ صعودی

واگرایی نزولی [یا منفی] در مکدی، با بررسی کف های نمودار قیمت و کف های اسیلاتور مکدی تشخیص داده می شود؛ در واگرایی نزولی مکدی، کف های قیمت «با شیب نزولی» است، اما کف های اسیلاتور به «جهت بالا» می باشد.

تاثیر واگرایی منفی مکدی، ضعف روند نزولی می باشد و معامله گران می توانند آماده «شروع موج صعودی» جدید باشند؛ یا یک «اصلاح عمیق» در پیش روی روند نزولی است.

واگرایی در مکدی
واگرایی در مکدی؛ صعودی

 

واگرایی با مکدی؛ نزولی

واگرایی صعودی [یا مثبت] در مکدی، با بررسی سقف های نمودار قیمت و سقف های اسیلاتور مکدی مشخص می شود؛ در واگرایی صعودی مکدی، سقف های قیمت به «سمت بالا» است، اما سقف های اسیلاتور به «جهت پایین» می باشد.

واگرایی مثبت مکدی، نشانه ضعف روند صعودی می باشد و معامله گران می توانند آماده «شروع موج ریزشی» جدید باشند؛ یا یک «اصلاح عمیق» در پیش روی روند صعودی است.

واگرایی با مکدی
واگرایی با مکدی؛ نزولی

 

واگرایی مخفی مکدی

در واگرایی مخفی مکدی، در «روند های صعودی» واگرایی کف ها سنجیده می شود؛ در روند نزولی، واگرایی مخفی مکدی با سقف های قیمت و سقف های اسیلاتور سنجیده می شود.

واگرایی مکدی
واگرایی مکدی؛ واگرای مخفی

 

فیلتر مکدی در تریدینگ ویو

فیلتر MACD در اسکرینر

یکی از بهترین روش های مانیتور کردن سیگنال های اندیکاتور مکدی، فیلتر نویسی برای این ابزار در تریدینگ ویو است:

فیلتر مکدی در تریدینگ ویو

 

💡نظر کارشناس درباره واگرایی مکدی

 

اگر یک ابزار قدرتمند برای تشخیص واگرایی در شتاب حرکت و قیمت می خواهید، اندیکاتور مکدی بهترین انتخاب است؛ سیگنال واگرایی با مکدی نشانه تغییر روند و ضعف در روند جاری می باشد.

در این مطلب انواع واگرایی های مکدی [معمولی و مخفی] را در نمودار آموزش دادیم؛ آموزش های مربوط به اندیکاتور ها را می توانید از سایر مطالب سایت دیجی تریدرز مطالعه نمایید.

سوالات متداول

وگرایی با مکدی از نوع مخفی چیست؟

واگرایی مخفی با اندیکاتور مکدی در روند صعودی از کف ها و در روند نزولی از سقف ها سنجیده می شود.

واگرایی مکدی نشانه چیست؟

واگرایی در مکدی به نشانه ضعف روند و تغییر روند احتمالی قلمداد می شود.

فرق واگرایی مکدی معمولی با مخفی چیست؟

واگرایی مکدی از نوع معمولی نشانه ضعف روند و واگرایی مخفی می تواند تایید بر ادامه روند باشد.

درج نظر