نماد پلاتین در فارکس چیست؟ عوامل موثر بر نماد «XPT» در فارکس

22 ژوئن 2024 -

نماد پلاتین در فارکس چیست؟

فلز پلاتین (Platinum) با نماد اختصاری “XPT” که نشان دهنده ارزش شاخص پلاتین است، یکی از «فلزات گرانبها» برای سرمایه گذاری است، که در بسیاری از بروکرهای فارکس قابل معامله می‌باشد.

به‌طور کلی پلاتین، با وجود کاربردهای گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد؛ برای سرمایه گذاری های بلند مدت گزینه مناسبی به حساب می‌آید. شما می توانید در بسیاری از بروکرهای معتبر فارکس [معاملات CFDs] این نماد را انجام دهید.

در ادامه نماد پلاتین در متاتریدر 4 و 5 بروکرهای فارکس را بررسی کرده ایم و اخبار و عوامل موثر بر نوسان قیمت پلاتین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نماد پلاتین در فارکس

 

معامله پلاتین در فارکس

 

اگر قصد دارید در بازار فارکس به معامله پلاتین بپردازید، می‌توانید به‌دنبال نماد XPT بگردید تا تغییرات قیمتی پلاتین نسبت به ارزهای دیگر مانند دلار آمریکا (USD) را مشاهده و معامله کنید.

در پلتفرم های متاتریدر (MT4/MT5) اغلب این نماد با علامت اختصاری “XPTUSD” در دسترس است؛ البته در بروکرهای مختلف نوع دسته بندی این نماد متفاوت می‌باشد.

نماد پلاتین در فارکس

 

بروکرهایی که نماد پلاتین را لیست کردند

 

همانطورکه گفتیم نماد «پلاتین در فارکس» توسط بروکر های معتبر در دسترس معامله گران قرار دارد؛ در جدول زیر به چند نمونه از بروکر هایی که به ایرانیان خدمات ارائه می‌کنند و شاخص پلاتین را لیست کرده اند؛ اشاره کرده ایم:

نام بروکر نماد پلاتین
لایت فارکس  XPTUSD
آمارکتس PLATINUM
ارانته XPTUSD
ویندزور XPTUSD

 

عوامل منجر به نوسان قیمت پلاتین

 

پلاتین به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، نقطه ذوب بالا و خواص کاتالیزوری قوی، در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، جواهرسازی و الکترونیک استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در تولید کاتالیست‌های خودرو برای کاهش آلودگی‌های محیطی و در ساخت قطعات الکترونیکی حساس کاربرد دارد. این ویژگی‌ها باعث شده تا تقاضا برای پلاتین به ویژه در صنعت خودروسازی به طور مستمر افزایش یابد.

نوسانات قیمت پلاتین تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تقاضا و عرضه: تغییرات در تقاضا و عرضۀ جهانی برای پلاتین، مانند استفاده در صنایع خودروسازی، جواهرسازی، الکترونیک و صنایع شیمیایی، می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد.
  • وضعیت اقتصادی: رشد یا کاهش اقتصادی در کشورها می‌تواند نقش مهمی در تقاضا برای پلاتین داشته باشد؛ درنتیجه، به تغییرات قیمت منجر شود. بیش از 80% ذخایر جهانی پلاتین در آفریقای جنوبی قرار دارد؛ بنابراین، ناپایداری‌ها و اعتصابات کارگری در این منطقه می‌توانند بر قیمت پلاتین تأثیرگذار باشند.

 

 

💡نظر کارشناس درباره “نماد پلاتین در فارکس”

 

تریدرها باید پیش‌از معامله «نماد پلاتین در فارکس»، آن را در پلتفرم معاملاتی موردنظر پیدا و با انجام تحلیل‌های تکنیکال، روند را پیش‌بینی کنند.

این نماد همانند تمامی نماد های فارکس ریسک زیادی برای تریدها دارد به هر حال تنها با داشتن یک استراتژی سودده می‌توان از آن سود گرفت.

 شما همیشه باید در‌ روند انجام معامله، مدیریت سرمایه و اصول روان‌شناسی را رعایت کنید. میزان کمیسیون و اسپرد نماد پلاتین در بروکر های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

سوالات متداول

چگونه قیمت پلاتین در بازار فارکس تعیین می‌شود؟

قیمت پلاتین در بازار فارکس تحت تأثیر عرضه و تقاضا، وضعیت اقتصادی جهانی، نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا تعیین می‌شود.

چه عواملی بیشترین تأثیر را بر قیمت پلاتین دارند؟

عوامل کلیدی شامل عرضه و تقاضای جهانی، رشد صنایع مصرف‌کننده پلاتین، نوسانات نرخ بهره و ارز، و رویدادهای ژئوپلیتیکی هستند.

درج نظر